Stepping Stones Triple P (SSTP) har fokus på at give forældre redskaber til, hvordan de kan håndtere deres barns adfærd på en hensigtsmæssig måde.
Formålet med Stepping Stones Triple P (SSTP) er at styrke forældrenes evne til at mestre hverdagen med et barn med funktionsnedsættelse samt at gøre forældrene i stand til selv at løse de problemstillinger, de oplever i deres hverdag.
Metoden bygger på:
- social læringsteori
- kognitiv adfærdsteori
- udviklingspsykologi
- forskning om risikofaktorer forbundet med udvikling af sociale problemer og adfærdsproblemer hos børn.
Opbygning af SSTP-indsatsen
SSTP består af fem trin. Inden for hvert trin er der forskellige moduler, alt afhængig af hvad forældrene er interesserede i og har behov for. Modulerne i hvert trin er præcist beskrevet i forhold til indhold, form, tidsforbrug, og hvad der kræves af kvalifikationer hos underviseren (Triple P International, 2017a, 2017b, 2017c, 2017d, 2017e, 2017f).
For hvert modul er der udarbejdet materialer i form af arbejdsark, pjecer og arbejdsbøger.
Inden kurserne starter, interviewer den akkrediterede SSTP-træner familierne for at få viden om de bekymringer, forældrene har for deres barn (Triple P International, 2017c, 2017e).
Det bliver også afklaret, hvad familien ønsker at opnå med forløbet. Familien kan desuden udfylde et spørgeskema om deres barns adfærd og følelser samt beskrive egne forældreroller og opdragelsesstil (Triple P International, 2017a, 2017b, 2017c, 2017d, 2017e, 2017f).
Efter afslutningen af et SSTP-kursus kan SSTP-træneren bede familierne om at udfylde spørgeskemaet igen for at identificere forandringer. Derudover vil SSTP-træneren interviewe familien for at identificere, om mål og ønskede resultater, der blev sat før kursusstart, er blevet opnået (Triple P International, 2017e).
Trin i SSTP-indsatsen
Trin ét: Generel informationsstrategi
Trin ét arbejder med generelle samfundsoplysende tiltag vedrørende positivt forældreskab i familier med børn med handicap (Triple P International, u.å.).
Dette trin er endnu ikke implementeret og afprøvet i dansk kontekst.
Trin to: Selected Stepping Stones Triple P-seminar
Trin to Selected Seminar er et modul for 20-200 deltagere bestående af tre seminarer af hver 90 minutter (Triple P International, 2017e).
Modulet er udformet for at give forældrene en kort introduktion til principperne for at
- udvise en positiv forældrerolle
- lære barnet nye færdigheder
- ændre adfærdsproblemer hos barnet (Triple P International, 2017e).
Modulet retter sig mod forældre med specifikke bekymringer for deres barns adfærd og udvikling. Derudover henvender det sig til forældre, som er interesserede i generel information om, hvordan man støtter sit barns udvikling. Forældre, som har yderligere og mere vidtgående problemer i form af stress, depression eller et barn med komplekse adfærdsproblemer, vil typisk have behov for deltagelse på andre niveauer af SSTP (Triple P International, 2017e).
Seminarernes indhold og fokus
Seminarerne har følgende indhold og fokus:
- Seminar ét: Positivt forældreskab i forhold til børn med handicap: fokuserer på at få skabt en positiv forældrerolle i forhold til børn med funktionsnedsættelse.
- Seminar to: Hjælp dit barn til at udnytte dets fulde potentiale: fokuserer på at styrke forældrenes muligheder for at hjælpe deres barn med at nå sit potentiale.
- Seminar tre: Gør problemskabende adfærd til positiv adfærd: fokuserer på at ændre problematisk adfærd til positiv adfærd (Triple P International, 2017e).
Trin tre: Primary Care Stepping Stones Triple P
Dette trin er endnu ikke implementeret i dansk kontekst. Dog ses delelementer fra niveauet også på de andre niveauer, blandt andet kontaktformer mellem SSTP-træner og familie. Trin tre er et individuelt forløb, der omfatter en kortvarig en-til-en-forældreintervention, der er målrettet enkle problemer relateret til barnets adfærd eller udviklingsmæssige færdigheder (Triple P International, 2017d).
Trin tre består af fire sessioner. De to første sessioner er med personligt fremmøde. De to andre sessioner kan udføres personligt eller via telefon. Den akkrediterede SSTP-træner kan mødes med familien over en seksugers periode, hvor han/hun kan hjælpe forældrene med at udvikle planer for, hvordan de forebygger problematisk adfærd, og hvor de lærer nødvendige færdigheder til at håndtere uhensigtsmæssig adfærd (Triple P International, 2017d).
Sessionerne fokuserer på:
- Session ét: Vurdering af det præsenterede problem
- Session to: Udvikling af en forældreplan
- Session tre: Bedømmelse af implementeringen
- Session fire: Opfølgning (Triple P International, 2017d).
Trin fire: Group Stepping Stones Triple P: Gruppeforløb
Gruppeforløbet består af seks sessioner, der afholdes hver uge (ca.). Sessionerne afvikles ideelt i grupper på 10-12 forældre med fokus på uddannelse og aktiv træning af forældrenes færdigheder. Derudover har kurset tre individuelle telefonkonsultationer, der har til formål at videreudvikle forældrenes færdigheder og udvikle uafhængige problemløsningsfærdigheder. Kurset retter sig derfor mod at støtte forældre i at forebygge udviklingen af adfærdsproblemer eller at ændre på en problematisk adfærd, som allerede finder sted (Triple P International, 2017c).
Gruppesessionerne fokuserer på:
- Gruppesession ét: Positivt forældreskab
- Gruppesession to: At støtte barnets udvikling
- Gruppesession tre: At lære nye færdigheder og adfærd
- Gruppesession fire: At håndtere uhensigtsmæssig adfærd og forældrefærdigheder
- Gruppesession fem: At planlægge forud
- Individuel session seks-otte: At anvende og implementere strategier for positivt forældreskab
- Gruppesession ni: Afslutning af programmet (Triple P International, 2017c).
Trin fire: Standard Stepping Stones Triple P
Trin fire standard SSTP er en intensiv og bredt fokuseret individuel intervention. Kurset indeholder 10 ugentlige sessioner, hvor der er fokus på, at forældrene lærer en række færdigheder til, hvordan de kan støtte deres barns udvikling og potentialer (Triple P International, 2017f).
Interventionen omhandler en grundig udredning af forældre-barn-interaktionen. Derudover indeholder interventionen en beskrivelse af forældrenes færdigheder på en lang række af adfærdsdimensioner og af generelle strategier for at fremme forældrenes mestringsevner (Triple P International, 2017f).
Forløbet består af i alt 10 sessioner, der omfatter
- to evalueringssessioner
- to sessioner om positive forældrefærdigheder
- tre øvelsessessioner
- to sessioner med træning i at planlægge aktiviteter
- én afslutningssession (Triple P International, 2017f).
På disse 10 sessioner lærer forældrene følgende færdigheder inden for fire hovedkategorier:
- Færdigheder til styrkelse af forholdet imellem forældre og barn
- Færdigheder i at fremme passende adfærd
- Færdigheder i at lære børn nye adfærdsmønstre og færdigheder
- Færdigheder i håndtering af problemskabende adfærd (Triple P International, 2017f).
Trin fem: Family Transitions Triple P
Dette trin er endnu ikke implementeret og afprøvet i dansk kontekst. Trin fem, Family Transitions Triple P, henvender sig til forældre, som oplever vanskeligheder efter en separation eller skilsmisse (Triple P International, 2017b).
Family Transitions Triple P er en familiebaseret intervention baseret på kognitiv adfærdsterapi. Kurset består af fem gruppesessioner til forældrene, hvoraf der indgår et todages træningsprogram (Triple P International, 2017b).
Der følges op på træningsprogrammet nogle uger senere, hvor forældrenes tillærte kompetencer og færdigheder evalueres. Modulet sigter mod at give redskaber til at håndtere konflikter med den tidligere ægtefælle, rumme svære følelser og håndtere overgangen fra at være en to-forældre-familie til en single-forælder-familie (Triple P International, 2017b).
Trin fem: Enhanced Triple P – udvidet SSTP
Udvidet SSTP retter sig mod forældre, der har gennemført gruppeforløb eller standard SSTP, men som stadig oplever nogle vanskeligheder i forhold til forældrerollen fx på grund af
- barnets fortsatte problemadfærd
- egen affektregulering
- konflikter med partneren/ægtefællen og lignende (Triple P International, 2017a).
Trinnet retter sig ligeledes mod forældre, hvis barn har meget komplekse adfærdsudfordringer, der udfordrer hele familielivet (Triple P International, 2017a).
Modulet består af
- et interview, som indeholder en kort vurdering af fremskidt indtil nu
- tre enkeltstående moduler, der hver består af op til tre sessioner
- et afsluttende modul (Triple P International, 2017a).
De tre enkeltstående moduler består af
- øvelse. Her rådgives forældrene om implementering af nye færdigheder.
- mestringsfærdigheder. Modulet retter sig mod forældre, der oplever, at de har følelsesmæssige udfordringer, og hvor disse udfordringer påvirker deres forældrerolle. Her lærer forældrene en række af kognitive og adfærdsmæssige strategier til at håndtere sindsstemninger og rumme hverdagens stress.
- partnerstøtte. Modulet retter sig mod forældre, der har svært ved at afstemme deres relation eller svært ved at kommunikere med både barnet, omgivelserne og den anden forælder. Forældrene introduceres til flere forskellige færdigheder, der kan styrke deres samarbejde som forældre, inklusive færdigheder i kommunikation og problemløsning (Triple P International, 2017a).
På det afsluttende modul har forældrene mulighed for at øve sig og sammen med den akkrediterede SSTP-træner lægge en plan for fremtiden (Triple P International, 2017a).
Målet med kurset er, at forældrene får viden og færdigheder i forhold til:
- vurdering af forældrenes personlige og relationelle tilpasning
- specifikke strategier til at styrke personlige færdigheder og reducere forældrenes stress, angst og depression
- at reducere forældrekonflikter, styrke forældrenes kommunikative færdigheder og fremme forældrestøtte
- at hjælpe forældrene med at udvikle færdigheder til uafhængig problemløsning
- strategier til at fremme generelle og vedligeholdende ændringer af adfærd (Triple P International, 2017a).
Læs mere om indsatsens indhold på Triple P’s hjemmeside
Kilder
Triple P International (2017a). Enhanced Triple P. Brisbane, Australia: Triple P International Pty Ltd.
Triple P International (2017b). Family Transitions Triple P. Brisbane, Australia: Triple P International Pty Ltd.
Triple P International (2017c). Group Stepping Stones Triple P. Brisbane, Australia: Triple P International Pty Ltd.
Triple P International (2017d). Primary care Stepping Stones Triple P. Brisbane, Australia: Triple P International Pty Ltd.
Triple P International (2017e). Selected Stepping Stones Triple P. Brisbane, Australia: Triple P International Pty Ltd.
Triple P International (2017f). Standard Stepping Stones Triple P. Brisbane, Australia: Triple P International Pty Ltd.
Triple P International (u.å.). LEVEL 1. Triple P. Tilgængelig fra https://www.triplep.net/glo-en/the-triple-p-system-at-work/the-system-explained/level-1/ [lokaliseret 08-01-2020].