Autismespektrumforstyrrelse er en gennemgribende udviklingsforstyrrelse, der er kendetegnet ved en anderledes og ofte forsinket udvikling på områderne socialt samspil, kommunikation samt gentagelsespræget adfærd, som forekommer i forskellige grader og former. Derfor kan børn med autismes udfordringer være meget forskellige.
Temaet handler om yngre børn med autisme og de udfordringer, de kan opleve. Unge med autisme og de udfordringer, der kan opstå i ungdomslivet er ikke en del af temaet. Det er dog ikke let at lave en klar afgrænsning mellem børn og unge, og derfor vil nogle af artiklerne også være relevante for arbejdet med unge med autisme.
Formålet med temaet er at belyse den kompleksitet, som karakteriser børn med autisme og deres udfordringer. Det er ikke ualmindeligt, at børn med autisme også har fx epilepsi, ADHD, udviklingshæmning eller angst. Disse tillægsvanskeligheder har mange overlap med autisme og kan give barnet yderligere udfordringer. Baggrundsartiklen om komorbiditet omhandler tre af de mest almindelige vanskeligheder, der kan forekomme sammen med autisme, nemlig ADHD, angst og udviklingshæmning. Temaet formidler også viden om velfærdsteknologiske redskaber og opmærksomhedspunkter ved skolevægring i arbejdet med børn med autisme.
Tidlig opsporing og intensiv indsats har en afgørende betydning for barnets udvikling. I temaet præsenteres den tidlige indsats sprogprogrammet More Than Words, hvor man styrker barnet med autismes sproglige udvikling.