Indsatser

Rapid Syllable Transition Training (ReST)

Rapid Syllable Transition Training (ReST) er en metode til behandling af børn med mild til moderat verbal dyspraksi. Metoden har vist gode effekter, både når taletræningen er foregået fysisk og virtuelt.

Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC)

Dynamic Temporal and Tactile Cueing (DTTC) er en behandlingsmetode, der er udviklet til børn med svær verbal dyspraksi og er beregnet til at blive givet i en kortere intensiv periode.

Lydbyggeren – en dansk version af den engelske Nuffield-metode

Lydbyggeren er den mest udbredte metode i Danmark til sprogtræning af før-skolebørn med verbal dyspraksi. Et nyt studie konkluderer, at Nuffield-metoden giver gode behandlingsresultater, hvis der iværksættes et intensivt forløb, der følger manualens anbefalinger.

PROMPT: en amerikansk metode til at afhjælpe udtalevanskeligheder

PROMPT er en helhedsorienteret behandlingsmetode til at afhjælpe udtalevanskeligheder hos børn med bl.a. verbal dyspraksi. Et studie af fire børn viser, at alle børnene gør fremskridt i løbet af behandlingen, og at resultaterne bliver bedst, når der indgår taktile stimuli i behandlingen.

International viden om lovende indsatser overfor børn med verbal dyspraksi

Australske forskere gennemgik i 2014 forskningen på området for verbal dyspraksi og fandt frem til tre indsatser, som de vurderer, der er tilstrækkelig evidens for, og som bør afprøves mere grundigt.