MultifunC er et højintensivt manual- og forskningsbaseret institutionsprogram, der er bygget op omkring et kortvarigt ophold af 6-9 måneder på en MultifunC-institution samt opfølgende familiebehandling som efterværn i 4-6 måneder. MultifunC-behandlingen er et helhedstilbud, der dækker hele den unges livssituation med høj integration mellem institution, lokalmiljø, familier, skole og venner.
Tre behandlingsprincipper
MultifunC-behandlingen tager afsæt i tre behandlingsprincipper, som er vigtige nøgleprincipper i succesfuld behandling af personer, der har begået eller er i risiko for at begå kriminalitet: Risikoprincippet, Behovsprincippet og Responsivitetsprincippet.
Risikoprincippet henviser til, at intensive behandlingstiltag har størst effekt for unge med høj risiko for fremtidig negativ adfærd, dvs. unge som udviser mange risikofaktorer. Disse risikofaktorer identificeres gennem en grundig udredning af den unge ved brug af screeningsværktøjet YLS/CMI, således at det sikres, at kun unge i højrisiko modtager et MultifunC-behandlingstilbud.
Behovsprincippet har fokus på, hvad der konkret bør forandres for at opnå en reduktion i problemadfærden, så behandlingen kan tilgodese den enkelte unges behov.
Behandlingen tilrettelægges ud fra responsivitetsprincippet, som vedrører forhold, der indvirker på, hvordan de unge vil profitere af behandlingsmetoderne. Det gælder både generel responsivitet, som knytter sig til gruppen af unge, og henviser til, at de anvendte tiltag skal være virkningsfulde henholdsvis den specifikke responsivitet, som berører enkelte individer i gruppen. Behandlingsarbejdet har således fokus på en række fællestræk ved unge med adfærdsvanskeligheder, men også på den enkelte unges styrker og svagheder (Carpelan & Hultman, 2011).
For at lykkes med forandring af alvorlige adfærdsvanskeligheder er det nødvendigt at fokusere på mange områder ved behandlingen. MultifunC-behandlingsmodellen fokuserer derfor på:
- principper for effektiv behandling
- påvirkning af ungdomskultur i institutionen
- mestring af udadreagerende adfærd og tilrettelæggelse af tiltag for at undgå en sådan adfærd
- opfølgning efter udflytning fra institutionen.
Teoretisk udgangspunkt
MultifunC-behandlingen baserer sig på fire teorier (Social læringsteori, Kognitiv adfærdsteori, Multisystemisk teori og Socialøkologisk teori), som bidrager til dels at forstå årsager til indlæring og forandring af adfærd samt at sætte fokus på, hvordan forandring af adfærd sker i samspil med den unge, nærmiljø og omgivelser (Fossum & Holmen, 2011).
MultifunC-institutionen
MultifunC-institutionen er bygget op omkring fire personalegrupper: Udredningsteam, Miljøteam, Skoleteam samt Familie- og opfølgningsteam. Der er en teamleder knyttet til hvert team. Hvert team arbejder ud fra hver deres manual, som indeholder specifikke krav til personalet og deres kompetencer. Alle medarbejdere på institutionen skal deltage i et grunduddannelsesforløb og mindst 75 pct. af medarbejderne i miljøteam skal have en relevant socialfaglig uddannelse som pædagog eller lignende.
Selve behandlingen er bygget op omkring elementer fra fire evidensbaserede behandlingsmodeller:
- Parent Management Training, Oregon (PMTO)
- Multisystemisk Terapi (MST)
- Aggression Replacement Training (ART)
- Motiverende Interview (MI)
Derudover arbejder MultifunC-institutionen i Danmark ud fra No Power No Lose (NPNL) konceptet, som er en konflikthåndterings- og selvbeskyttelsesmetode, der har som mål at begrænse fysisk og psykisk magtanvendelse i konfliktsituationer.
Under institutionsopholdet skabes en fast struktur for den unge i forhold til deltagelse i skole, arbejde, fritidsaktiviteter mv. Et vigtigt element i forløbet for den enkelte unge er at forstærke og holde fokus på de områder, den unge lykkes med. Til dette anvendes et struktureret belønningssystem, som dels motiverer den unge til at fastholde en positiv udvikling og dels sikrer, at alle medarbejdere har fokus på at hjælpe den unge til at lykkes med de konkrete forandringer, han eller hun arbejder på (Carpelan & Hultman, 2011).
Kilder
Carpelan, Kerstin S. & Hultman, Malin (2011). Implementeringen av MultifunC: Ett program för institutionsbehandling av ungdomar med svåra beteendeproblem. Stockholm: Sverige.
Fossum, Sturla & Holmen, Carl Ivar (2011). Implementering av behandlingsmodellen – MultifunC: Implementeringsprosessen på 6 barnevernsinstitusjoner i Norge. RKBU Nord – Rapport 1: Universitet i Tromsø.