I forhold til gruppen udadreagerende børn og unge ligger der foreløbigt positive resultater for MI’s anvendelse især over for alkohol- og stofmisbrug. Derudover er der også indikationer for, at MI kan reducere vold og pjækkeri blandt unge samt fastholde og engagere forældre med udadreagerende børn og unge i forældretræningsprogrammer.
MI har været anvendt siden 1980’erne og mange analyser har vist positive resultater af tilgangen i et bredt spektrum af målgrupper og problemstillinger.
En amerikansk meta-analyse om effekten af MI (Lundahl et al., 2010) inddrager data fra 119 undersøgelser i forhold til forskellige problemområder, bl.a. misbrug af rusmidler, helbredsrelateret adfærd og ludomani. For halvdelen af undersøgelserne viste MI små, men signifikante positive effekter i forhold til kontrolgruppen og for en fjerdedel moderate til stærke effekter. Den sidste fjerdedel af undersøgelserne viste enten lige store eller mindre positive resultater for MI i forhold til kontrolgruppen.
Effekt for børn og unge
Når man ser mere specifikt på effekten af MI overfor børn og unge, er der især solide undersøgelser indenfor området misbrug.
Et Cocrane review fra 2009 (Foxcroft et al., 2009) konkluderer, at MI er en af de interventioner, som unge med et misbrug sandsynligvis kan profitere af.
En anden amerikansk meta-analyse (Barnett et al., 2012) fandt, at 67 pct. af de 39 inkluderede undersøgelser af MI interventioner overfor unge med et misbrug viste positive effekter. Denne analyse fandt også, at interventionen virkede bedre, hvis forældrene var involveret, at der ikke var forskel på telefonisk eller personlig follow-up og at det var bedre at give face-to-face feedback end elektronisk feedback (Barnett et al., 2012).
En tredje amerikansk meta-analyse fra 2011, der også undersøger effekten af MI på unges misbrug, fandt, at MI-interventioner er effektive på en række typer af misbrug (tobak, alkohol, hash og andre stoffer), af varierende sessionslængde og når det blev anvendt af fagfolk med forskellig uddannelsesmæssig baggrund. Analysen fandt også, at MI bevarede sin effekt over tid (Jensen et al., 2011).
Af andre undersøgelser, der er relevante for området udadreagerende børn og unge, har en rumænsk undersøgelse (Enea & Deafinoiulon, 2009) set på at reducere pjæk blandt teenagere på en rumænsk skole. Studiet var ikke randomiseret, og de unge, som deltog i interventionsgruppen fik otte gruppesessioner af én time, baseret på bl.a. MI. Undersøgelsen viste, at de teenagere, som modtog MI, faldt 61 pct. i forhold til deres pjækkerate, sammenlignet med kontrolgruppen.
Unge, der søger hjælp på skadestuen, kan ofte have været involveret i risikoadfærd relateret til alkohol/stoffer eller vold. En amerikansk randomiseret undersøgelse (Walton et al., 2010) havde en interventionsgruppe, der efter skadestuebesøget fik en kort MI-baseret intervention på 35 min., med det formål at reducere vold og alkoholmisbrug. Interventionen blev enten givet af en computer eller en terapeut. Kontrolgruppen fik en brochure. Undersøgelsen fandt, at begge interventionsscenarier var effektive i forhold til at reducere alvorlig vold og alkoholmisbrug ved follow-up efter tre og seks måneder.
Forældrenes adfærd
I forhold til gruppen af udadreagerende børn og unge kan det være af stor betydning, om forældrene er i stand til at foretage nogle ændringer i deres opdragelsespraksis. Der findes en række forældretræningsprogrammer, der er effektive til at støtte forældre i disse ændringer (fx De Utrolige År, PMTO og MST), men et stort problem er ofte at sørge for, at forældrene møder op til træning eller ikke aflyser et hjemmebesøg og kontinuerligt er engageret i at ændre deres adfærd.
MI har ofte vist sig effektiv i kombination med en anden terapiform som fx kognitiv adfærdsterapi, og en amerikanske undersøgelse (Ingoldsby, 2010) fandt indikationer for, at MI kan øge familiens engagement i behandlingsprogrammet.
Et eksempel på ovenstående er, at amerikanerne Nock og Kazdin gav forældre med børn i adfærdsvanskeligheder en kort motiverende session forud for deres deltagelse i PMT, og at dette havde en stor effekt: familierne, der fik den motiverende session, rapporterede større motivation og engagement i behandlingen (de færdiggjorde 6,4 vs. 5,2 sessioner) og familierne, der fik den motiverende session var fastholdt bedre end uden intervention (56 vs. 35 pct.) (Ingoldsby, 2010).
Amerikansk studie viser stor variation blandt MI-behandlere
Et amerikansk studie udført af Dunn et al. (2016) undersøger variationen i MI-behandlernes integritet blandt 15 behandlere tre år efter gennemført MI-uddannelse.
Studiet viser, at den indsats, som behandlerne yder overfor borgerne, er præget af stor variation. Variationen inden for den MI, som den enkelte behandler yder, er større end variationen, der ses behandlerne imellem. Det betyder i praksis, at den forskel, der kunne måles mellem den individuelt højeste og laveste score, er større end forskellen på den gennemsnitslige højeste og laveste score blandt alle behandlerne. Studiet inkluderer også en undersøgelse af behandlernes udvikling over tid, hvor studiet konkluderer, at der ikke ses en signifikant forbedring for behandlerne over tid (Dunn et al., 2016).
Forfatterne til dette studie påpeger en bekymring baseret på fagområdets kompetence i forhold til at sikre høj kvalitet over en længere periode. De peger bl.a. på elementer som intensiv supervision og uddannelse for at sikre mere ensartethed over tid. MI-behandlerne har i forbindelse med studiet ikke fået feedback på deres score, men dette påpeges også som et element, der kunne bidrage til øget kvalificering blandt behandlerne (Dunn et al., 2016).
Kilder
Barnett, Elizabeth et al. (2012). Motivational Interviewing for adolescent substance use: A review of the literature (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). I: Addictive behaviours; Vol.37; Issue 12; pp. 1325 - 1334.
Enea & Dafinoiulon (2009). Motivational/solution-focused intervention for reducing school truancy among adolescents. I: Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies: Vol. 9; Issue 2; pp 185 – 198.
Dunn et al. (2016). Within-Provider Variability in Motivational Interviewing Integrity for Three Years after MI Training: Does Time Heal? I Journal of Substance Abuse Treatment, 65(2016) 74-82.
Foxcroft, David et al. (2009). "Interventions for prevention of drug use by young people delivered in non-school settings: Intervention Review" (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). I: Cochrane Library, Cochrane Database of Systematic Reviews.
Ingoldsby, Erin M. (2010). “Review of interventions to improve family engagement and retention in parent and child mental health programs” (Kan lånes ” (Kan lånes gennem bibliotek.dk), Journal of Child and Family Studies: Vol. 19; Issue 5; pp. 629 - 645.
Jensen, Chad D. et al. (2011). “Effectiveness of Motivational Interviewing Interventions for Adolescent Substance Use Behavior Change: A meta-analytic review” (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). I: Journal of consulting and clinical psychology: Vol. 79; Issue 4; pp. 433 – 440.
Lundahl et al. (2010). “A meta-analysis of motivational interviewing: twenty-five years of empirical studies" (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). I: Research on Social Work Practice 2010; 20(2).
Walton, Maureen A. et al. (2010). “Effects of a brief intervention for reducing violence and alcohol misuse among adolescents: A randomized controlled trial” (kan lånes (kan lånes gennem bibliotek.dk). I: JAMA: Journal of the American Medical Association, Vol.304; Issue 5; pp. 527 – 535.