ADBB er veldokumenteret i forhold til reliabilitet og validitet i brugen til børn i alderen 2-24 måneder i flere lande, herunder Frankrig, Finland, Norge, Israel og Australien (Guedeney et al. 2013). God reliabilitet betyder overordnet, at måleinstrumentet måler præcist og sikkert, mens god validitet betyder, at måleinstrumentet belyser det, det skal.
En høj reliabilitet refererer bl.a. til enighed og objektivitet i vurderinger med ADBB mellem uafhængige observatører. Tilfredsstillende niveauer af reliabilitet er afgørende for en succesfuld implementering af forskningsbaserede værktøjer i praksis, da dette sikrer, at to personer, som er trænet i samme metode, vurderer det samme barn på en ensartet måde. En række internationale studier viser, at der ved brug af ADBB opnås en acceptabel til høj reliabilitet, dvs. enighed og objektivitet i vurderinger med ADBB imellem uafhængige observatører (Guedeney & Fermanian, 2001; Lopes et al., 2008; Oliver, 2011).
ADBB's validitet er veldokumenteret i adskillige internationale og et dansk studie. Studierne belyser bl.a., om ADBB faktisk måler social tilbagetrækning hos børn i alderen 0-24 måneder, og hvorvidt ADBB-vurderinger er passende, meningsfulde og anvendelige.
Ved brug af en cut-off på ³5 er ADBB påvist at have en sensitivitet (= korrekt identifikation af børn med social tilbagetrækning) på .79-.82 og en specificitet (= korrekt identifikation af børn, der ikke er socialt tilbagetrukne) på .78-.85 (Guedeney & Fermanian, 2001; Puura et al., 2002; Lopes et al., 2008; De Rosa et al., 2010).
Nordiske og europæiske studier viser, at en ADBB-score over cut-off (³5) og/eller en højere ADBB-score er forbundet med præmaturitet, lav fødselsvægt og gestationsalder samt vanskeligheder hos forældre, herunder psykiske vanskeligheder og mindre sensitiv forældreadfærd (Braarud & Richter, 2014; Wendland et al., 2010; Molteno et al., 2013).
Forskningsprojektet ”Copenhagen Infant Mental Health Project (CIMHP)”, som er et samarbejde mellem Københavns Kommune og Center for Tidlig Indsats og Familieforskning ved Københavns Universitet undersøger aktuelt, hvordan ADBB fungerer i sundhedsplejerskernes hjemmebesøg. I forskningsprojektet undersøges ADBB-scorens sammenhæng med samspillet mellem barn og forældre, forældres mentale trivsel samt faktorer som gestationsalder og fødselsvægt (Væver et al., 2016).
Kilder
Braarud, H. C. & Richter, J. (2014). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Alarm Distress Baby Scale (ADBB). PsykTestBarn, Vol. 2(2).
De Rosa, E. et al. (2010). Psychometric properties of the Alarm Distress Baby Scale (ADBB) applied to 81 Italian children. Devenir, Vol. 22(3): 209-223.
Guedeney A. & Fermian, J. (2001). A validity and reliability study of assessment and screening for sustained withdrawal reaction in infancy: The Alarm Distress Baby Scale. Infant Mental Health Journal, Vol. 22(5): 559-575.
Guedeney, A. et al. (2013). Social withdrawal behavior in infancy: A history of the concept and a review of published studies using the Alarm Distress Baby Scale. Infant Mental Health Journal, Vol. 34(6): 516-531.
Lopes, S.C. Facuri et al. (2008). Evaluation of the psychometric properties of the Alarm Distress Baby Scale among 122 Brazilian children. Infant Mental Health Journal, Vol. 29(2): 153-173.
Molteno, C. D. et al. (2013). Infant emotional withdrawal: A precursor of affective and cognitive disturbance in fetal alcohol spectrum disorders. Alcoholism: Clinical and experimental Research, Vol. 38(2): 479-488.
Oliver, M. (2011). Diagnostico precoz en salud mental infantile [Early diagnosis in infant mental health]. I: Fano, V. & Caino, S. (Eds.). Ensayos sobre crecimiento y desarollo [Essays in development and in early disorders] (s. 657-676). Buenos Aires, Argentina: Paidos.
Puura, K. et al. (2002). The European Early Promotion Project: A new primary health care service to promote children’s mental health. Infant Mental Health Journal, Vol. 23(6): 606-624.
Væver, M. S. et al. (2016). Copenhagen infant mental health project: Study protocol for a randomized controlled trial comparing circle of security-parenting and care as usual as interventions targeting infant mental health risks. BMC Psychology, Vol. 4(57): 1-15.
Wendland, J. et al. (2010). Retrait relationnel et signes précoces d'autisme: Etude préliminaire à partir de films familiaux: [Social withdrawal behavior and early signs of autism: A preliminary study using family videos]. Devenir. Vol. 22(1): 51-72.