COS-P er en familiebehandlingsmetode, der har til formål at fremme en god og tryg tilknytning mellem barn og omsorgsperson. Forældrene kan deltage individuelt eller i grupper.
The Circle of Security (COS) er oprindeligt udviklet i USA af behandlerne Glen Cooper, Kent Hoffman, Bert Powell og Robert Marvin i slutningen af 1990erne og er siden blevet videreudviklet i flere forskellige versioner (Zanetti et al., 2011; Powell et al., 2009). COS-P er en mindre tids- og ressourcekrævende version af behandlingsmetoden end den oprindelige, som bestod af et 20-ugers gruppebaseret forløb (Circleofsecurity.net, 2013; Torsteinson et al., 2011).
COS-P strækker sig over otte kursusgange á 1,5 time, hvor forældre og andre omsorgspersoner enten individuelt eller i grupper mødes med en terapeut (Ungsinn.no, 2012). Programmet er taget i brug i en række lande ud over USA, herunder Japan, Australien, New Zealand, Norge, Sverige og for nylig også i Danmark (Circleofsecurity.net, 2013).
Til programmet hører en dvd og en manual. Dvd’en består af otte kapitler med det overordnede formål at øge forældrenes forståelse for deres barns behov for udforskning og tilknytning samt deres evner til at imødekomme disse behov. Hvert kapitel har desuden sin egen overskrift og målsætning (Brandtzæg et al., 2011).
Manualen følger dvd’ens opbygning og giver en grundlæggende oplæring i tilknytningsteori, viden om følelsesregulering, traumeteori, forældrerollen m.v. Den præsenterer desuden små videoeksempler på både udviklingsstøttende og problematisk forældre/barn samspil samt den såkaldte Tryghedscirkel, som er gennemgående i alle COS-programmer (Circleofsecurity.net, 2013). Med udgangspunkt i cirklen trænes forældrene i at observere og tolke deres barns signaler og i at reflektere over og italesætte styrker og svagheder ved deres relation til og samspil med deres barn.
Illustration 1: Tryghedscirklen
Tryghedscirklen bruges til at give forældrene en indføring i konceptet ”en sikker base/sikker havn”, som er centralt i tilknytningsteorien. Cirklen er et billede på, hvordan barnet veksler mellem to adfærdssystemer; udforskning og tilknytning i henholdsvis toppen og bunden af cirklen (Brandtzæg et al., 2011).
Hænderne til venstre i cirklen symboliserer moderens (eller en anden primær omsorgspersons) rolle i forhold til barnet. Omsorgspersonen udgør den sikre base, hvorfra barnet søger ud for at udforske verden, ligesom hun eller han udgør den sikre havn, barnet søger tilbage til for at få støtte, blive trøstet, hvis det er ked af det og beroliget, hvis det er bange. Den sikre base skal skabe ro til udforskningsadfærden.
Det er desuden vigtigt, at omsorgspersonen altid er større, stærkere, klogere og kærlig i relation til barnet (Eriksen et al., 2011; Zanetti et al., 2011; Brandtzæg et al., 2011). Med større og stærkere menes, at der er en tydelig rollefordeling mellem barnet og den voksne, og at den voksne emotionelt er stærkere end barnet. Klogere, indebærer at have større forståelse for kompleksiteten i en given situation end barnet og at vejlede barnet. Kærlig indebærer at vise godhed og empati over for barnet også i udfordrende situationer, hvor barnet fx handler i affekt eller har behov, som ikke matcher omsorgspersonens behov.
Dvd’en giver eksempler på forskellige måder at udøve lederskab på som forælder, hvor der ikke er balance mellem at være større, stærkere, klogere og kærlig. Det kan fx dreje sig om at skræmme barnet ved at være hård eller kold, eller ved at være svag, utydelig eller undvigende, når der er behov for, at omsorgspersonen tager lederskabet på sig.
Certificeringskurser
Det er en forudsætning for at kunne anvende COS-P til behandling af tilknytningsvanskeligheder, at behandleren er certificeret Circle of Security Parent Educator (Circleofsecurity.net, 2013; Brandtzæg et al., 2011). Det kræver deltagelse i et fire dages træningsforløb, hvor deltagerne lærer at bruge programmaterialet, dvs. dvd’en og manualen til COS-P. Det kræver ikke løbende recertificering at være COS-vejleder efter endt kursusforløb (Circleofsecurity.net, 2013), og der er ikke krav om efterfølgende supervision og re-certificering.
Der afholdes certificeringskurser i en række lande, herunder i Danmark, og manualen er oversat til dansk, ligesom dvd’en findes med dansk kommentatorstemme og danske undertekster. Målgruppen for certificeringskurset er socialrådgivere, par- og familieterapeuter, psykologer og alle andre fagpersoner, der yder rådgivning og behandling til forældre med små børn.
Kurset er baseret på følgende læringsmål at:
- forstå COS’ teoretiske fundament
- skifte fokus fra adfærds regulering til et større fokus på at forbedre kvaliteten af relationen
- forstå specifikke steps i opbyggelsen af selvrefleksion hos omsorgsgivere
- anvende videoeksempler til at understøtte en øget empati hos omsorgsgivere
- identificere nye muligheder for omsorgsgiverne til at håndtere deres følelser
- lære trin-for-trin tilgange til at fremme en stærkere tilknytning til børn.
I Danmark kan man blive certificeret COS-vejleder i et samarbejde mellem Circle of Security International, USA, repræsenteret af programudviklerne og Socialpædagogisk Centrum.
COS-Intervention
For at kunne anvende COS-intervention, skal man gennemføre yderligere 10 dages kursus (COS-intensive). Herudover skal man gennemføre et forholdsvis omfattende forløb på i alt 12 dage, hvor man bl.a. får supervision på konkrete cases, før man kan certificeres. Alle aktiviteter foregår i Norge.
Det teoretiske grundlag for COS-P
COS-P er først og fremmest psykoedukation. Teoretisk er metoden baseret på tilknytningsteori. Ifølge John Bowlby, som er en af ophavsmændene til tilknytningsteorien, er det en forudsætning for, at et barn lærer og udvikler sig optimalt, at det har en sikker base, som moderen typisk udgør, og hvorfra det lille barns oplevelse og afsøgning af verden udgår. Hans hypotese er, at barnets tilknytningssystem ”lukker ned”, mens dets udforskningssystem aktiveres, når det føler sig tryg og sikker. Derved opnår barnet optimale muligheder for en god følelsesmæssig, kognitiv og social udvikling (Brandtzæg et al., 2011; Circleofsecurity.net, 2013).
Hvis barnet omvendt føler sig truet, kritiseret eller udsat for angreb lukker dets udforskningssystem ned, mens dets tilknytningssystem aktiveres. For at barnet kan opleve fuld tryghed, må moderen/omsorgspersonen være i stand til at tage forældrelederskabet på sig, når der er behov for det, og samtidig imødekomme barnets forskellige behov på måder, som øger tilknytningstrygheden (Ibid).
Kilder
Brandtzæg, Ida et al. (2011). Mikroseparasjoner. Tilknytning og behandling. Fagbokforlaget.
Circleofsecurity.net (2013). Circle of Security - Programhjemmeside.
Eriksen, Ingunn et al. (2011). Foreldrearbeid der det er vold i familien. Erfaringer og anbefalinger fra et klinisk prosjekt ved Alternativ til Vold.. Oslo, Alternativ til Vold.
Torsteinson, Stig et al. (2011). Circle of Security: Fremme af tryg tilknytning hos spædbørn. I: Susan Hart (red.) (2013): Neuroaffektiv psykoterapi med børn (kan lånes I: Susan Hart (red.) (2013): Neuroaffektiv psykoterapi med børn (kan lånes gennem bibliotek.dk). Hans Reitzels Forlag.
Ungsinn.no (2012). Beskrivelse og vurdering av tiltaket Circle of Security (COS) International - Parenting (besøgt 10.03.17)
Zanetti, Caroline A. et al. (2011). The Circle of Security Intervention. Using the Therapeutic Relationship to Ameliorate Attachment Security in Disorganized Dyads. I: Judith Solomon & Carol George (2011): Disorganized Attachment and Caregiving. The Guilford Press, pp. 318-342.