Søgeresultater

Din søgning gav 1088 resultater

Aktører – ansvar og roller

Samarbejde på tværs af sektorer er en forudsætning for at kunne tilbyde tilstrækkelig støtte til både børn og forældre.

Litteratur

Litteraturlisten er fremkommet gennem en systematisk national og international litteratursøgning, der er vurderet på baggrund af kvalitet og relevans. Litteraturlisten indeholder udelukkende litteratur, der er anvendt i artiklerne.

Partnerskaber

Partnerskaber er en samarbejds- og organiseringsform, der indebærer en forpligtelse til at skabe dialog og fælles løsninger på tværs af den offentlige sektor og civilsamfundet.

Indsatser

MI: Motiverende Interview til børn og unge med udadreagerende adfærd

Motiverende interview (MI) er en person-centreret og guidende tilgang, der har til formål at øge paratheden til forandring over for en bestemt uhensigtsmæssig adfærd.

Livsstilscafe

Deltagelse i Livsstilscafe har vist sig at have positiv betydning for borgernes selvvurderede helbred og for et øget netværk. Gruppeforløbet henvender sig til sårbare mennesker med psykiske vanskeligheder og kroniske somatiske sygdomme.

Forside

Målgruppe

Søskende til børn og unge med funktionsnedsættelser er en heterogen gruppe. Heterogeniteten angår alder på børnene (søskende) såvel som typen af den funktionsnedsættelse, som deres bror eller søster har. Alligevel har målgruppen en række vilkår tilfælles, hvoraf søskenderelationen er den altoverskyggende. En relation, som har betydning for udvikling af sociale evner, selvfølelse og identitet.

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

Opmærksomhedsforstyrrelser, herunder ADHD, er præget af en høj grad af arvelighed. Udviklingen af forstyrrelserne sker dog i et kontinuerligt samspil mellem bestemte risiko- og beskyttelsesfaktorer gennem barnets opvækst, der kan være biologisk, psykologisk eller socialt betingede.

Bannere

mappen holder billedbannere til forside, sektioner mm.

Images

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

Der er større risiko for at blive udsat for overgreb, hvis man er barn i en familie med færre socioøkonomiske ressourcer, viser ny undersøgelse. Der peges desuden på sammenhæng mellem overgreb og hyppigt skolefravær. Dog forekommer overgreb til stadighed i alle typer familier.

Litteratur

Få den samlede litteraturliste fra den systematiske søgning på temaet Udadreagerende adfærd.

Indsatser

Læs om indsatser inden for temaet Styring og sagsbehandling. I temaet findes artikler om indsatser, der kan kvalitetssikre sagsbehandling og styring i kommunerne. Læs bl.a. om ICS, Signs of Safety og systematik i sagsbehandlingen.

Omfang

Tal fra Danmark Statistik viser, at antallet af underretninger er stigende, og at underretningerne vedrører et stigende antal børn og unge. Ifølge Kommunernes Landsforening var 2,9 pct. af alle danske børn og unge under 23 år pr. 31.12.2018 berørt af en forebyggende foranstaltning eller anbringelse.

Omfang

Estimeringer peger på, at ca. 50.- 55.000 unge i alderen 15-24 år har problemer med rusmidler.

Definition

Læring er i temaet bredt defineret som de processer, der leder til, at børn og unge udvikler kognitive, sociale, motoriske, adfærdsmæssige, og følelsesmæssige færdigheder eller kompetencer. Temaets primære fokus er indsatser, der supplerer og understøtter læring i dagtilbud og skole og som inddrager barnets private og professionelle netværk.

Indsatser

Indsatser

Læs om indsatser målrettet børn og unge med opmærksomhedsforstyrrelser og ADHD. I temaet findes artikler om indsatserne Kærlighed i Kaos, NFPP CPS og De Utrolige År målrettet børn og unge med ADHD.

WHO-5

WHO-5 er et generisk mål for trivsel. Det består af 5 spørgsmål om, hvordan testpersonen har følt sig tilpas i de seneste to uger. WHO-5 måler graden af positive oplevelser og kan anvendes som et mål for personers generelle trivsel og velfindende.

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

For langt de fleste unge vil et problem med rusmidler være blot ét af flere sociale problemer. Det kan derfor være svært at vurdere, om rusmidler er årsag eller virkning i forhold til andre problemer hos den unge.

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

Når der på stofmisbrugsområdet tales om risiko- og beskyttelsesfaktorer, er udgangspunktet ofte unge og deres forbrug af rusmidler, og hvorfor nogle unge udvikler rusmiddelproblematikker. Der er tale om et komplekst samspil mellem faktorer i den unges livssituation.

Interventionsstudie

Et studie, der er foretaget med en interventions- eller deltagergruppe. Begrebet intervention anvendes om den eller de grupper, der i et randomiseret kontrolleret forsøg, bliver udsat for den eller de interventioner man ønsker at måle effekten af. 

Aktører, ansvar og roller

Det er kommunens ansvar at tilbyde behandling for stofmisbrug. Det er centralt, at stofmisbrugsbehandlingen tilrettelægges ud fra et helhedssyn på borgerens tilværelse og situation.

Definition

Epilepsi er en betegnelse for forekomsten af gentagne stereotypt optrædende anfald, som skyldes forstyrret elektrisk aktivitet i en større eller mindre del af hjernen. Epilepsi kan komme meget forskelligt til udtryk fra person til person.

Om Vidensportalen

Vidensportalen på det sociale område formidler viden om udsatte børn og unge, udsatte voksne og personer med handicap.

Litteratur

Få den samlede litteraturliste for temaet Stofmisbrug.

MST-CAN: Multisystemisk Terapi for Child Abuse and Neglect

MST-CAN er en intensiv hjemmebaseret intervention, der har til formål at støtte familier, hvor er barn eller en ung har været udsat for omsorgssvigt af deres forældre.

Målgruppen

Børn med verbal dyspraksi har svære udtalevanskeligheder, hvilket gør det vanskeligt for barnets omgivelser at forstå, hvad det siger. Det kræver en langvarig målrettet indsats af fagpersoner og forældre for at hjælpe barnet til et godt ekspressivt sprog.

Livskvalitet

Børn med epilepsi har oftere dårligere livskvalitet og mindre tro på sig selv og egne evner end raske børn. Tidlig opsporing og indsats er væsentlige elementer i at forbedre børnenes trivsel.
Viser 91-120 af 1088. Per side 10 20 30 Vis alle
« » 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / ... / 37