Søgeresultater

Din søgning gav 1094 resultater

WHO-5

WHO-5 er et generisk mål for trivsel. Det består af 5 spørgsmål om, hvordan testpersonen har følt sig tilpas i de seneste to uger. WHO-5 måler graden af positive oplevelser og kan anvendes som et mål for personers generelle trivsel og velfindende.

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

For langt de fleste unge vil et problem med rusmidler være blot ét af flere sociale problemer. Det kan derfor være svært at vurdere, om rusmidler er årsag eller virkning i forhold til andre problemer hos den unge.

Risiko- og beskyttelsesfaktorer

Når der på stofmisbrugsområdet tales om risiko- og beskyttelsesfaktorer, er udgangspunktet ofte unge og deres forbrug af rusmidler, og hvorfor nogle unge udvikler rusmiddelproblematikker. Der er tale om et komplekst samspil mellem faktorer i den unges livssituation.

Interventionsstudie

Et studie, der er foretaget med en interventions- eller deltagergruppe. Begrebet intervention anvendes om den eller de grupper, der i et randomiseret kontrolleret forsøg, bliver udsat for den eller de interventioner man ønsker at måle effekten af. 

Aktører, ansvar og roller

Det er kommunens ansvar at tilbyde behandling for stofmisbrug. Det er centralt, at stofmisbrugsbehandlingen tilrettelægges ud fra et helhedssyn på borgerens tilværelse og situation.

Definition

Epilepsi er en betegnelse for forekomsten af gentagne stereotypt optrædende anfald, som skyldes forstyrret elektrisk aktivitet i en større eller mindre del af hjernen. Epilepsi kan komme meget forskelligt til udtryk fra person til person.

Om Vidensportalen

Vidensportalen på det sociale område formidler viden om udsatte børn og unge, udsatte voksne og personer med handicap.

Litteratur

Få den samlede litteraturliste for temaet Stofmisbrug.

MST-CAN: Multisystemisk Terapi for Child Abuse and Neglect

MST-CAN er en intensiv hjemmebaseret intervention, der har til formål at støtte familier, hvor er barn eller en ung har været udsat for omsorgssvigt af deres forældre.

Målgruppen

Børn med verbal dyspraksi har svære udtalevanskeligheder, hvilket gør det vanskeligt for barnets omgivelser at forstå, hvad det siger. Det kræver en langvarig målrettet indsats af fagpersoner og forældre for at hjælpe barnet til et godt ekspressivt sprog.
Viser 121-130 af 1094. Per side 10 20 30 Vis alle
« » 1 / ... / 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / ... / 110